Wie door de stad loopt of rijdt, komt ze overal tegen: bouwprojecten, hekken, omleidingen en graafwerk. Maar wat als de verkeersborden ontbreken of niet duidelijk zijn? Dat gebeurt vaker dan je denkt. En het zorgt voor gevaarlijke situaties op straat. Verkeersborden moeten weggebruikers op tijd waarschuwen en duidelijk de juiste route wijzen. Als dat niet gebeurt, ontstaan er snel ongelukken. Dit speelt zeker in een drukke stad als Amsterdam, waar de ruimte beperkt is en iedereen haast heeft.

Zonder duidelijke borden ontstaan er gevaarlijke situaties

Zonder goede bebording weet niemand waar je wel en niet mag rijden. Automobilisten raken in de war. Fietsers botsen op versperringen. Voetgangers steken op onveilige plekken over. Dit komt vooral voor bij wegwerkzaamheden. Een pijl de verkeerde kant op of een bord dat mist, en er ontstaat chaos. Soms zijn borden te klein of staan ze op onlogische plekken. Zeker 's avonds of bij regen zijn ze dan bijna niet te zien. In het ergste geval rijdt iemand een werf op waar net een kraan draait. De gevolgen? Ernstige verwondingen, schade aan voertuigen en onnodige vertraging.

Bij tijdelijke bouwprojecten wordt vaak snel gewerkt. Er komt haast bij kijken, deadlines moeten gehaald worden. Daardoor schiet de bebording er soms bij in. En dat is precies waar het misgaat. Verkeersveiligheid begint bij duidelijke communicatie. En borden zijn daarbij het eerste middel.

Bekende incidenten laten het risico zien

In 2022 ging het mis bij werkzaamheden op de A10 bij Amsterdam. Een automobilist reed tegen een betonblok dat niet was afgezet met waarschuwingsborden. Het gevolg: een zwaar ongeval en langdurige afsluiting van een rijstrook. In Rotterdam raakte in 2021 een scooterrijder gewond door een plotselinge afsluiting zonder waarschuwing. En in Utrecht werd een bouwput niet goed aangegeven, waardoor meerdere fietsers ten val kwamen. Dit zijn geen losse gevallen. Jaarlijks worden tientallen meldingen gedaan van ongevallen waarbij tijdelijke verkeerssituaties niet goed zijn aangegeven.

Wat al deze situaties gemeen hebben, is het ontbreken van heldere bebording of het gebruik van onduidelijke signalen. Vaak gaat het om tijdelijke situaties, waarbij snelheid belangrijker lijkt dan veiligheid. Maar juist in zo'n context moet alles kloppen. Mensen verwachten namelijk dat een route veilig is als er geen borden staan. Als dat niet zo is, komt de verantwoordelijkheid bij de aannemer te liggen.

Aannemers kunnen zwaar aansprakelijk worden gesteld

Als er iets misgaat door slechte of ontbrekende bebording, is de aannemer verantwoordelijk. Niet alleen moreel, maar ook juridisch. Slachtoffers kunnen schade claimen. De verzekering keert niet altijd uit als er sprake is van nalatigheid. Dit betekent hoge kosten, slechte publiciteit en in sommige gevallen zelfs een tijdelijk bouwverbod. Zeker bij publieke projecten zoals in Amsterdam wordt streng gekeken naar de manier waarop de veiligheid geregeld is.

Naast juridische gevolgen zijn er ook financiële risico's. Vertragingen door ongelukken of herinrichting van de werf kosten geld. Gemeenten kunnen boetes opleggen. En als het project stilvalt door een onderzoek, loopt de schade snel op. Aannemers hebben er dus alle belang bij om hun werkplek goed af te schermen en duidelijk aan te geven wat wel en niet mag. De website van POL laat zien hoe groot het aanbod aan verkeersmaatregelen is. Van tijdelijke borden tot complete omleidingssets.