Zodra je personeel in dienst hebt, ben je werkgever. Of je nu een groot of klein bedrijf hebt: als werkgever heb je veel verantwoordelijkheden. In de eerste plaats uiteraard de praktische verantwoordelijkheden. Dat wil zeggen: je moet de personeelsadministratie goed regelen, de arbeidsvoorwaarden en ga zo maar verder.
Maar bij werkgeverschap komt nog veel meer kijken dan dat. Niet alleen om conflicten te voorkomen, maar het is ook relevant voor het algehele succes van het bedrijf. In dit artikel bespreken we drie belangrijke fundamenten van goed werkgeverschap.
Waardering geven
Erkenning en waardering krijgen is een menselijke behoefte die fundamenteel is. Voor de meeste mensen is het werk een van de belangrijkste bezigheden in het leven waar ze het grootste deel van de dag mee bezig zijn. Daarom is het ook belangrijk dat je als goede werkgever ze ook die waardering geeft.
Dit begint bij het salaris, maar daar houdt het lang niet op. Waardering houdt ook in dat je middels complimenten of extra beloningen laat zien dat je om een werknemer geeft. Dit kan je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen met originele kerstpakketten 2025. Daar vind je speciale kerstpakketten voor mannen, maar uiteraard ook voor vrouwen.
Maar waardering tonen is ook een manier van zijn. Dus authenticiteit en oprecht interesse in medewerkers tonen. Zoiets kun je niet ‘faken’, maar moet echt uit jezelf komen.
Gelijkheidsbeginsel
Een ander belangrijk principe is het zogenaamde gelijkheidsbeginsel. Dit klinkt evident, maar in de praktijk zien we helaas nog te vaak dat dit misgaat. Het gelijkheidsbeginsel dient op verschillende manieren terug te komen.
In de eerste plaats mag er uiteraard geen onderscheid worden gemaakt op ras, afkomst, leeftijd en religie. Maar het gelijkheidsbeginsel betekent ook dat je iedereen gelijkwaardig behandelt, ook al staan ze ergens in de hiërarchie. Met andere woorden: een werkgever van een groot bedrijf moet de manager hetzelfde behandelen als iemand die net bij je komt werken. En ook moet de werkgever erop toezien dat anderen dit doen .
Ondersteuning
Tegenwoordig is er gelukkig veel meer aandacht voor de mentale en fysieke gezondheid voor werknemers in vergelijking met vroeger. Een goede werkgever biedt op verschillende manieren ondersteuning aan zijn medewerkers. Dit begint bij het afbakenen van de werk- en privébalans.
Door dit te faciliteren zorg je ervoor dat de werkdruk niet te hoog wordt en stress minder vaak voorkomt. Maar ondersteuning biedt je ook door aandacht te besteden aan het fysieke welzijn. Dus door de juiste veiligheidsspullen te kopen wanneer je bijvoorbeeld in de bouw actief bent. Of bijvoorbeeld een ergonomische werkplek voor kantoormedewerkers. En mocht er iets fout gaan, wat natuurlijk altijd kan, dan dien je als werkgever ook de juiste hulpverlening aan te bieden. Dit kan extern of intern.