PURMEREND - Ze voelde zich opgebrand, letterlijk burn out. Ze vertelde dat ze geen kracht meer had en geen energie.

Zelfs niet om nu tijdens de afspraak te praten over haar burn-out. Eigenlijk was alles haar te veel. En het ergste vond ze wel dat ze haarzelf totaal niet herkende in het passieve gedrag en het matte gevoel. De ontspanningsoefeningen waren een verademing voor haar omdat ze niet hoefde te praten.

Langdurige stress

Over burn-out is veel bekend. Zo wordt de oorzaak vooral toegeschreven aan langdurige stress. Langdurige stress wordt uiteindelijk chronische stress . Het hormoonstelsel en zenuwstelsel raken behoorlijk in de war. Hierdoor worden lichamelijke klachten ervaren als hartkloppingen, maagklachten en een zwakkere weerstand. Psychische klachten die hier bij kunnen voorkomen zijn prikkelbaarheid, slecht beslissingen nemen, angstig en schuldgevoelens.

Combinatie van factoren

Of iemand burn-out raakt is over het algemeen een combinatie van de invloed van een gebeurtenis en de persoonlijkheid. Hoe iemand met spanning omgaat is persoonlijk. Ben je een persoon die zich snel verantwoordelijk voelt en moeilijk nee kan zeggen? En wil je het graag goed doen, voor jezelf en een ander? Vraag je voor jezelf minder snel hulp? Dan behoor je tot een persoonlijkheidstype die gevoeliger is voor een burn-out. Of je ook burn-out krijgt is een combinatie tussen wie je bent en hoe je omgaat met spanning en de situatie. Zo zijn gebeurtenissen met een grote impact zoals verhuizen, het overlijden van een naaste , het beëindigen van een relatie of het verliezen van je baan of een stapeling van omgevingsinvloeden risicofactoren, zeker wanneer je er een beperkt invloed op kunt uitoefenen. Dit geeft een machteloos gevoel.

Hypnotherapie

Tijdens de sessies met hypnotherapie leer je op een diepere manier te ontspannen en spanning los te laten. Er is ook ruimte voor gespreksvoering, advies en overige therapievormen. We brengen samen jouw leefstijl in kaart zodat je je bewust wordt van de momenten dat je stress voelt en je leert hoe je je het beste kunt ontspannen. Je leert stress te voorkomen. Je leert oefeningen toe te passen in je dagelijkse leven waardoor het gevoel van zelfcontrole en vertrouwen toeneemt en je leert op een diepere manier te ontspannen en spanning los te laten. Het is de bedoeling dat je een manier vindt die bij jou past. Je leert anders te denken en te accepteren dat je alleen invloed hebt op jouw eigen gedachten en anderen niet kan veranderen.

Meer weten? www.praktijkverboom.nl