PURMEREND - Het college van burgemeester en wethouders benoemt Gerda Blom als nieuwe gemeentesecretaris/algemeen directeur. Ze start op 18 september 2017. Gemeente Purmerend ziet in haar de juiste kandidaat om een vervolg te geven aan de verandering die de organisatie doormaakt: de koers ‘van buiten naar binnen’. Zij volgt hiermee Joost Cox op, die eind maart dit jaar zijn werkzaamheden vanwege gezondheidsredenen neerlegde.

Gerda Blom heeft jarenlange ervaring met transformatieprocessen. Ze ziet een ambtelijke organisatie voor zich die georiënteerd is op de buitenwereld en inspeelt op de gebeurtenissen in de stad. Gemeente Purmerend is er van overtuigd dat het veranderproces bij haar in goede handen is. Ze werkt daarbij vanuit haar eigen ervaring, visie en ideeën en legt verbindingen met mensen binnen en buiten de stad. Verder hoopt ze een inspiratie te zijn voor medewerkers en de organisatie energie te bieden op het Purmerendse veranderproces. Gerda is een prettige persoonlijkheid met een goed gevoel voor humor.

Ervaring
Gerda werkte bij de gemeente Almere, waar zij leiding gaf als directeur van de Dienst Stedelijk Ontwikkeling (DSO). In 2001 begon ze bij de gemeente Almere, als senior beleidsadviseur op de afdeling Beleid en Advies Dienst Stedelijk Beheer. In 2003 werd zij afdelingshoofd van deze dienst. In de periode van 2006 tot 2008 is ze als programmanager van het stadsdeel Almere-Haven bezig geweest met het opstellen en monitoren van een integraal programmaplan. Van 2009 tot 2013 was ze Programmadirecteur Programmabureau Stad, waar zij verantwoordelijk was voor de doorontwikkeling van de stadsdelen Almere en gebiedsmanagement. Hierbij stond het van buiten naar binnen werken centraal. In 2010 werd ze adjunct-directeur van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en vanaf 2013 was ze werkzaam als directeur van deze dienst.