PURMEREND - ‘Je kunt beter sparen dan lenen, want dan geef je ook geen geld uit dat eigenlijk niet van jou is.’ Het is een van de punten die de leerlingen van het W.J. Bladergroen hopelijk meenemen uit de gastlessen over geld. Veel Purmerenders krijgen al jong of op latere leeftijd problemen met geld. Deze lessen helpen scholieren inzicht te krijgen in hoe financiën werken, om zo te voorkomen dat ze er problemen mee krijgen.

Veel mensen hebben moeite om rond te komen. Juist als je het moeilijk hebt, liggen verkeerde keuzes op de loer. Toch een lening afsluiten met een veel te hoge rente, of je bankpas uitlenen aan iemand die je ‘gratis geld’ belooft. Bij veel mensen gaan dan direct de alarmbellen rinkelen, maar daar kijk je makkelijker overheen als je de zoveelste aanmaning op de mat krijgt.

Jong geleerd

Des te meer reden om jong te beginnen. Kinderen tussen de 12 en 18 jaar oud krijgen steeds meer geld te besteden. De leerlingen op het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs krijgen daarom financiële voorlichting. Afgestemd op het niveau van de leerlingen, zodat iedereen er iets van opsteekt. Angelique Croes werkt bij de gemeente als preventieadviseur. Zij probeert mensen te helpen voordat ze in de problemen komen. Dan is het onderwijs een goed startpunt. Angelique: ‘Dit project doen we samen met Rabobank, ABN Amro en SNS Bank. Medewerkers van de banken verzorgen een programma van gastlessen. De kosten, kennis en tijdsinvestering verdelen ze onderling, samsam. Soms is een gastles eenmalig, en soms maken de lessen structureel onderdeel uit van het lesprogramma. Net wat er nodig is.’

Verplicht

Op het W.J. Bladergroen zijn ze vorig jaar begonnen met SAMSAM. Dat beviel zo goed, dat het project nu een verplichte module is. Vierdejaars leerlingen moeten deze succesvol hebben gevolgd om examen te mogen doen. Hans van Vliet, leraar op Bladergroen: ‘De module duurt zes weken. Leerlingen volgen de gastlessen en maken aanvullende huiswerkopdrachten. Bij de een komt de inhoud meer aan dan bij de ander, dat hou je altijd. Maar meestal blijft er echt wel iets hangen.’ Het lespakket Ik en Geld geeft leerlingen inzicht in inkomsten en uitgaven. Ze leren omgaan met verleidingen, wat het belang van sparen is en dat je niet zomaar je bankrekeningnummer aan iemand anders moet geven.

Pubers

De gastdocenten deze les zijn Mustafa Omar Asifi en Inge van den Bogaard van SNS Bank. Zij vinden het ook best spannend, zo te zien. Ze staan natuurlijk niet elke dag voor de klas, en zeker niet voor zo’n groep mondige pubers. ‘Hoeveel van jullie zijn al 18?’, vraagt Inge. Dat zijn er drie. Maar ook de jongere leerlingen weten al van alles over financiën. Ze hebben zelf een bankrekening geopend, hebben een pinpas en krijgen salaris van hun bijbaantje. ‘Waarom zou je pinnen in plaats van contant betalen?’, wil Mustafa van ze weten. ‘Dan hoef je niet zelf te rekenen of je nog geld terugkrijgt’, zegt een leerling. ‘Je hebt niet zo’n zware portemonnee, en je geld kan niet gestolen worden’, vult een ander aan. Alleen maar voordelen, denk je misschien. Maar dan start Inge een filmpje over contactloos skimmen, wat doodeenvoudig blijkt te zijn. Toch liever contant dan? Inge: ‘Het gaat niet om alleen het een of het ander. Blijf opletten, of je nu cash betaalt of pint. Klopt het bedrag? Worden er bedragen afgeschreven die je niet kent, of krijg je in een winkel minder wisselgeld dan zou moeten? Jij bent de enige die dat in de hand heeft.’

Aankomende vrijdag, 23 februari, zitten de zes weken erop. Dan ontvangen de leerlingen een certificaat uit handen van wethouder Harry Rotgans.