EINDHOVEN – Tjonge, wat was het close, de titelstrijd in het NK viertakt in de ID Engines Senior-klasse. Bram Plomp kwam tijdens de laatste race van het kampioenschap net een centimetertje tekort op zijn rivaal. Zodoende moest de zestienjarige coureur uit Zuidoostbeemster genoegen nemen met de tweede plaats in de race en het vice-kampioenschap.


“Het was echt close”, zei Bram die natuurlijk baalde dat hij net geen kampioen geworden was. Toch kon hij het ook van de positieve kant bekijken. “Natuurlijk kunnen we tevreden zijn. Ik heb heel hard gewerkt voor deze plek. En er is altijd wat positiefs in een seizoen. In Assen won ik twee races en werd ik één keer tweede.”

Zijn seizoen werd gekenmerkt door de nodige ups-and-downs. “Ik ben trots dat ik mezelf elke keer weer naar voren heb geknokt en dat ik in de laatste race nog om de titel kon strijden. Vorig jaar was ik al snel. We zagen dat het dit jaar wat kon worden. Ik heb veel ongelukken gehad, maar dus toch nog vice-kampioen worden.”

Behalve in prestatief opzicht was het ook in educatief opzicht een uitstekend seizoen, vond Bram. “Ik heb hier veel geleerd voor volgend jaar.” En dat is niet onbelangrijk, want dan gaat hij een stap hogerop door het NK Rotax Max in de Senior-klasse te gaan rijden. “We wilden graag een hogere klasse om meer competitie en kampioenschappen te rijden.”

Het NK is zijn voornaamste doel, maar de coureur van topteam Kart Academy hoopt stiekem ook in het zeer competitieve BNL-kampioenschap uit te komen. “Als ik top tien haal bij het NK dan kan ik best wel een BNL-wedstrijd proberen.” Hij heeft er alle vertrouwen in. Maar dan moet wel aan één voorwaarde worden voldaan, wat Bram betreft: “Ik hoop dat ik wat minder crashes zal hebben. Dat mag nu wel klaar zijn.”

Bram weet al goed wat hij komend jaar kan verwachten van de Rotax Max Senior-klasse. “Ik heb dit jaar Kart4Fun gereden en ook de helft van het NK Rotax Max gereden. Ik doe het technisch gezien dus al. Het verschil is dat we komend seizoen volop gaan focussen op de Rotax. Die karts hebben veel meer vermogen. Ze halen de topsnelheid veel sneller dan een ID Engines viertakt-kart. En hij gaat harder door de bochten.”

“Misschien moet ik voor komend seizoen nog even mijn nek extra trainen”, zei Bram gekscherend. Hij keek uiteraard uit naar een nieuw seizoen op een nog hoger niveau. Al ging dat gepaard met weemoed. “Ik heb heel veel vrienden hier”, zei hij. “We gaan nog samen trainen, maar het houdt wel op, dit.” Nu op naar het podium in de Rotax Max!

Bram bedankt zijn vader voor het sleutelen aan zijn kart, zijn moeder voor de support en Kart Academy.