PURMEREND - Een winkel bestaat online of is van steen en cement. Dat was lange tijd de verdeling. Je had online ondernemers zoals de Coolblue’s en de Bol.coms van deze wereld en daar tegenover had je de elektronicazaak op de hoek. Tegenwoordig gaat dit echter steeds meer door elkaar lopen. Fysieke winkelketens als de Mediamarkt en BCC hebben tegenwoordig ook uitstekende webshops. De Coolblue is juist de andere kant op aan het uitbreiden door ook fysieke winkels in het land neer te zetten. Zo wordt de ooit zo scherpe scheiding tussen on- en offline steeds vager. Is het niet tijd om daar als kleine winkelier ook in mee te gaan?


De noodzaak van online aanwezigheid

Naast de grote landelijke spelers hebben ook veel kleine lokale winkeliers een website. Zo kan een consument zich alvast oriënteren op een bezoek aan je winkel of om gewoon te checken waar je eigenlijk gevestigd zit in de stad. Daarnaast is het internet altijd bereikbaar. Denk bijvoorbeeld terug aan eind 2020 toen de fysieke winkels gesloten werden. Dit waren hoogtijdagen voor de online ondernemers. Veel lokale ondernemers hebben hierop ook een webshop laten maken. Zo waren ze in ieder geval voorbereid op een volgende winkelsluiting. Daarbij past een webshop gewoon in met de tijd meegaan.

De overstap naar online ondernemen

De overstap van brick and mortar naar een gecombineerd bedrijf met zowel on- als offline klinkt wellicht als een ingrijpende stap, maar in werkelijkheid is dit goed te combineren. Het beheren van een webshop is een steeds eenvoudigere taak geworden voor een winkelier. Door steeds gebruiksvriendelijkere Content Management Systemen wordt het steeds makkelijker om bestellingen te verwerken en door goede integratie met verzendsystemen wordt het versturen ook een fluitje van een cent. Daardoor zijn veel kleine winkeliers maar een uurtje per dag kwijt aan het verwerken van bestellingen. Zo heb je al snel voor een kleine moeite een extraatje dat heel groot kan worden

De voordelen van het internet

Waarschijnlijk ken je de succesverhalen van veel webshops wel. Vaak begint het ergens op een zolderkamertje met kleine bedragen en wordt het uiteindelijk opgeschaald tot een miljoenenbedrijf. Nou gebeurt dat natuurlijk niet met iedere website. Er zijn ook voldoende websites waar miljoenen in geïnvesteerd zijn en die uiteindelijk floppen. De truc is vooral om klein te beginnen en de kracht van het internet zijn werk te laten doen.

Klein beginnen


Het internet is gigantisch, waardoor je ook een gigantisch publiek kunt bereiken. Maar aan miljoenen bezoekers heb je vaak niet veel. Je wilt juist die mensen hebben die naar jouw producten op zoek zijn. Denk daarom eens na over wat jou uniek maakt. Misschien heb je hele specialistische kennis? Of verkoop je producten die nauwelijks online te vinden zijn? Of ben je wel de enige in je soort in omgeving Purmerend? Door je heel erg te richten op een niche, kun je snel tractie krijgen met jouw site of webshop. Een resultaatgericht webdesign bureau kan je daar goed bij helpen.

De schaalbaarheid van een webshop

Met een goede webshop kun je vaak een heel eind komen. De truc is vaak om juist niet al te groot te beginnen. Amazon en Bol.com begonnen toevallig allebei met alleen boekverkoop. Daarna is er van alles bijgekomen. Kijk daarom eens welke producten jouw zaak uniek maken. Deze kun je gebruiken om een webshop omheen te bouwen. Wanneer er wel zoekvolume is en weinig concurrentie, dan sta je vaak binnen no-time bovenaan in Google. Vervolgens kun je ook eenvoudig opschalen. Waarschijnlijk verkoop je meer. Dat kun je tegen die tijd eens gaan invoeren in je webshop wanneer je wat autoriteit hebt opgebouwd bij zoekmachines. Zo kun je van een klein begin steeds een beetje uitbreiden zonder dat je je hele bedrijfsvoering rigoureus hoeft aan te passen. Het enige wat je hoeft te doen is te beginnen.

Een eigen webshop is zo gepiept


Een webwinkel runnen is al lang niet meer zo lastig als het ooit was. Tegenwoordig kan iedereen een eigen webshop runnen zonder dat je verstand hoeft te hebben van coderen. Vaak zijn alle plugins al geïnstalleerd en hoef je alleen nog maar de webteksten te schrijven en de producten in te voeren. Dat is dan ook de reden dat steeds meer ondernemers in de straat een webshop laten maken. Zo kun je immers mee met de tijd en kun je je verdienmodel uitbreiden zonder grote wijzigingen aan te brengen in je bedrijfsvoering. Zo houd je jouw bedrijf bij de tijd!