De zomer staat voor de deur. Dat betekent warm weer, veel vrije tijd en eventueel de koffers pakken en op vakantie gaan. Voor veel bedrijven betekent de zomer vaak ook minder omzet, doordat personeelsleden met vakantie gaan of dat werkende personeelsleden ook in de ‘vakantiemodus’ staan. Daarnaast is het ook een veelvoorkomend fenomeen dat klanten zich enigszins terugtrekken om te ontspannen in de vakantie.
Deze zogenoemde zomerdip is niet ideaal voor bedrijven, aangezien het aantrekken van nieuwe klanten, maar vooral het behouden van bestaande klanten lastiger wordt. Er zijn echter enkele tips die je kunnen helpen om de verkopen in de zomer een boost te geven. We hebben drie manieren geselecteerd hoe je deze zomer alsnog je klanten kunt behouden en een goede omzet kunt draaien.
Onderscheiden met een kleinigheidje
Bij klantbehoud draait het allemaal om het versterken van de relatie tussen de klant en het bedrijf, dus wat is er nu effectiever dan een relatiegeschenk? Met een attent cadeau laat je je klanten zien dat je ze waardeert, wat op den duur de band versterkt. Door te kiezen voor waterflessen bedrukken en deze mee te geven aan klanten ben je niet alleen attent, maar ook nog behulpzaam, aangezien zo’n waterfles in de hete zomerperiode goed van pas komt.
Naast praktisch kun je ook kiezen voor grappig. Veel bedrijven kiezen al voor mokken bedrukken met logo, maar als je daarnaast ook een grappige tekst zoals “Stay cool, drink coffee” erop laat drukken, dan creëer je een luchtige sfeer, wat de band alleen maar versterkt. Met relatiegeschenken kun je een memorabele indruk achterlaten die er zomaar voor kan zorgen dat klanten herhaalaankopen gaan doen.
Vraag creëren
Zoals eerder aangegeven, is er in de zomer vaak sprake van een zomerdip. Klanten zien de noodzaak van het kopen van nieuwe producten niet in, vandaar dat je als ondernemer die noodzaak moet aanwakkeren. Door ervoor te kiezen om nu te adverteren vergroot je je bereik. Niet alleen dat, in de zomerperiode hebben mensen vanwege vakanties ook meer tijd om online aanwezig te zijn, waardoor marketing juist effectiever wordt.
Naast adverteren in de zomerperiode is het ook verstandig om het vertrouwen van de klanten te winnen, zodat ze terugkomen voor meer zaken. Via platformen als Instagram en YouTube kun je een kijkje achter de schermen bieden en handige zomertips en trucs delen.
Speciale zomeraanbieding
Het uiten van je waardering via relatiegeschenken en het creëren van nieuwe vraag onder klanten door middel van marketing is zeer effectief. Wil je het echter allemaal een boost geven, dan is het houden van een speciale zomeraanbieding een must. Door exclusieve zomeraanbiedingen aan te bieden, krijgen klanten het gevoel dat ze hun geld uitgeven om iets bijzonders te krijgen. Daarnaast werkt een tijdelijke aanbieding ook goed om de verkopen te verhogen.